Triggerpoint Therapy en Dry needling

Wat is een triggerpoint ?

Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt.
De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze vaak de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

Pijn / stijfheid lokaal in een spier ; pijn op afstand
Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
Pijn ontwijkend gedrag; je gaat anders bewegen
Koude, warmte, rillingen, hoodfpijn, duizeligheid, ea.

Een aantal van deze klachten zult u wellicht herkennen!

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

Acuut- bijv. door een verkeerde beweging of ongeluk
Chronisch: door een langdurig verkeerde houding

Langdurige overbelasting van bijv. arm, schouder en/of nek bij computergebruik ( RSI, CANS )
Overbelasting / blessures bij sporters
Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscus-letsel of hernia
Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. door gips
Psychologische factoren zoals stress en depressie
Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte (bijv. ontstaan na een botbreuk of operatie)
Slaaptekort
Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken.Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via drukpunt massage of dry needling worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Wat is dry needling?

Dry needling is een behandelmethode met een acupunctuurnaald. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt in het gevonden triggerpoint en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort kramp gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid / stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.

Wat gebeurt er daarna?

U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Wat kost dry needling?

Deze methode is een onderdeel van een reguliere fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten van dry needling hieronder.

Al onze fysiotherapeuten zijn geregistreerd en voldoen aan alle eisen om dry needling veilig en kundig toe te passen.