Bowen techniek (therapie)

Bowentechniek is een doeltreffende, eenvoudige behandelingstechniek. Het is ontwikkeld door Thomas Bowen uit Australië en doet een beroep op het zelfgenezend vermogen van het lichaam

De werking:

Het belangrijkste gebied waarop gewerkt wordt is de fascie, het bindweefsel(vlies) rond spieren, spierbundels en spiervezels. Ook de fascie rond organen, bloedvaten, zenuwen, gewrichtskapsel, banden en pezen behoren ertoe.

Alle fasciae staat in functionele patronen door het hele lichaam heen met elkaar in verbinding. Hierdoor speelt fascieweefsel een uiterst belangrijke rol in informatievoorziening, de houding en beweeglijkheid van ons lichaam. Een verstoring hierin kan daarom invloed hebben op het hele lichaam.

Behandeling:

De behandeling begint met een intakegesprek, gevolgd door lichamelijk onderzoek. Hierin wordt o.a. de spier- en gewrichtsfunctie, lichaamshouding en beweging en de aanwezigheid van Triggerpoints onderzocht.
Vervolgens wordt gestart met de therapie, die bestaat uit korte, rollende bewegingen over de spieren, pezen en bindweefsel met duim en wijsvinger.
De lichte druk die wordt uitgeoefend geeft het lichaam een prikkel. Als reactie op deze prikkel zoekt het lichaam een betere balans waardoor pijn en klachten verminderen.
Kenmerkend is dat deze series bewegingen telkens met een pauze van enkele minuten onderbroken worden, om de prikkel die wordt veroorzaakt door de rolbeweging, te laten inwerken.

Indicaties:

Gewrichts- en spierproblemen
Doelmatig bij chronische aandoeningen, zoals bijvoorbeeld arthrose, fibromyalgie, hoofdpijn en chronische vermoeidheid

Duur:

Meestal 1 keer per week, 30-45 minuten, dit in combinatie met algemene oefentherapie.